Samenwerken is voor een groot deel communicatie. Je bent met elkaar in overleg, je stemt af, je verdeelt taken. Soms loopt die afstemming en de onderlinge communicatie als een trein. Je hebt aan een half woord genoeg en besluiten nemen gaat hartstikke snel. Je zit op dezelfde golflengte en het samenwerken is genieten. Andere teams lopen minder soepel. Communicatie werkt niet, of erger nog, het werkt tegen of maakt stuk. Dan gaat samenwerken stroef, er is een energielek en je gaat op zoek naar hoe het beter kan.
Zo ken je haar niet
Het bedrijf waar Sandra werkt gaat een andere doelgroep benaderen en zij is gevraagd om hieraan mee te werken. Sandra verhuist van een krachtig, geolied team, naar een startend team. Al snel gaat het mis tussen haar en haar leidinggevende. Ze voelt zich niet gehoord en begrepen. Ze verandert langzaam van de krachtige collega naar iemand die negatiever praat over zichzelf. Ze maakt onverwachte keuzes en worstelt om de kloof te overbruggen naar de leidinggevende. Na 9 maanden meldt ze zich ziek. Haar gedrag is veranderd in dit team. En niet ten goede.
Communicatie in beeld
Sandra werkt in een organisatie waar wij met het 7Life model werken. Dit model draait om inzicht in communicatie. Zowel over de communicatiekracht van medewerkers, als over communicatie die onder druk staat. Dat noemen wij communicatie alarm of alarm gedrag. Onder de druk van onbegrip, gemis van waardering of desinteresse gaan mensen zich anders gedragen. Mensen onder druk maken géén gebruik meer van de dingen die zo krachtig voor hen werken. Ze doen juist datgene wat nog meer verwijdering oplevert.
Drie voorbeelden van communicatie alarm
Veeleisend – Het teamlid is altijd al ambitieus, maar langzaam maar zeker is haar gedrag niet meer positief uitdagend. De lat ligt enorm hoog en er is geen ruimte meer voor fouten. Niet alleen bij zichzelf, maar ook bij collega’s. Je ziet dat de eisen steeds hoger worden.
Opofferen – Dit teamlid is gericht op de goede sfeer in het team. Ze let op haar collega’s en zorgt ervoor dat iedereen lekker kan werken, maar nu cijfert ze zichzelf steeds vaker weg. Ze lijkt te twijfelen aan haar eigen kunnen en trekt zich wat meer terug. Er is onzekerheid bij gekomen die er eerder niet was.
Perfectionisme – Deze collega is een harde werker. Hij heeft zijn zaakjes op orde en werkt zijn actielijstjes gestaag af. De laatste tijd merk je dat hij negatieve opmerkingen kan maken over andere teamleden die wat hem betreft niet hard genoeg werken. Hij maakt nog langere dagen. Niet meer met plezier, maar met verbitterde onvrede.
Elkaar zien en horen helpt
Als samenwerken communicatie is, vraagt onze onderlinge communicatie ook om onderhoud en om aandacht. Begin een teamoverleg met een check-in om van iedereen te horen hoe het vandaag gaat. Leg op tafel wat glanst en wat schuurt. Het werken met een specifiek model, zoals 7Life, geeft je een gezamenlijke bril om communicatie te duiden. Zowel in krachtige vorm, communicatiekracht, als in alarm gedrag.
Aan de slag met communicatie?
Wil jij de communicatie en daarmee ook de samenwerking in jouw team versterken? Wil jij dat communicatie niet een kloof, maar een brug slaat? Wij werken met teams aan daadkracht vanuit verbinding en plezier. Wij trainen teams in een sterkere samenwerking. Lees meer over onze teamtraining op generatielens.nl/teamtraining.
Heb je een specifieke vraag of situatie die je aan ons voor wilt leggen? Neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee over een oplossing.