Je bent thuis met onverwachte gasten en ziet een lege koelkast. Wat doe je? Je legt je erbij neer en geeft aan dat de keuzes beperkt zijn: koffie, thee of water. Of je vraagt aan je gasten waar ze zin in hebben, want dan laat je iemand komen om dat te bezorgen. Binnen een kwartier heb je de boodschappen die je miste in huis, De wereld en de mogelijkheden zijn verandert. Dit is een klein voorbeeld van hoe je reactie op dezelfde situatie compleet kan verschillen. En je oordeel over de reactie van de ander bepaalt in hoeverre er spanning komt in de onderlinge communicatie en relatie.
Een op maat product is trager
On-demand is een Engels woord dat inmiddels aan ons Nederlands vocabulaire is toegevoegd. We weten wat het betekent en toch is het interessant om er even wat meer op in te zoomen. Als we het letterlijk vertalen betekent het ‘Op aanvraag’. In plaats van een artikel leveren uit een bestaande voorraad wordt het product op aanvraag gemaakt, of een dienst wordt uitgevoerd als hier door de afnemer naar gevraagd wordt. Bij deze definitie lijkt het op het eerste gezicht juist een trager proces. Als je iets specifiek op maat wil, dan kost het maken ervan meer tijd. Als ik een standaard product wil, ligt het al in de schappen. Toch associëren we ‘on demand’ met een snelle behoeftebevrediging.
Digitalisering is de katalysator
De link hiervoor ligt in de digitalisering. Want ja als het zou gaan om het maken van een fysiek product, komt er juist meer tijd bij kijken. Gaat het echter om een digitaal product of voegen we digitalisering toe aan het proces, dan hebben we de accelerator te pakken. Niet langer ga je naar een videotheek om een specifieke film te halen. Je zit op de bank, opent Netflix en klikt op een titel. On demand is dan ineens een stuk sneller. De digitalisering heeft de versnelling toegebracht aan het On Demand perspectief.
Van on-demand naar demanding
Met deze versnelling is het nu ‘demanding’ geworden, oftewel eisend. Het normaal voor GenZ is dat je heel veel in het leven door de digitalisering snel en direct kan regelen, vinden, kopen of maken. Dit normaal beïnvloedt hun perspectief op hoe de wereld in elkaar zit. Ook hun perspectief op hun carrière, het tempo van hun ontwikkeling en hun positie in de organisatie. Er is een deceptie ontstaan op deze dynamieken. Dit geeft een veeleisende generatie. Simon Sinek zegt hierover:
“Wat deze generatie moet leren is geduld. Dat sommige dingen die er echt toe doen, zoals liefde of werkvervulling, vreugde, liefde voor het leven, zelfvertrouwen, vaardigheden, tijd vergen. Soms kun je stukjes ervan bespoedigen, maar de algehele reis is zwaar, lang en moeilijk”
Hoe leer je geduld?
Geduld leren is een heel frustrerend leerproces. Het is namelijk een lange weg. Het vraagt aanmoediging onderweg, om vol te houden. Vraag hoe aanmoediging er voor GenZ uitziet. Is dat een compliment, is het het ontvangen van een prijs. Wat is voor hen aanmoediging?
Daarnaast vraagt het om een perspectief op de oogst. Schets waar ze voor volhouden, wat het uiteindelijke punt is waar ze naartoe reizen. En ook hierbij geldt, dat het niet alleen jouw schets van het resultaat kan zijn, maar bij voorkeur een gezamenlijk gewenste uitkomst.
Verhalen of beeldspraak helpen ons brein om iets wat abstract is vol te houden. Als je geduld en doorzettingsvermogen traint, zet dan ook verhalen en beeldspraak in. Wissel af met wat voor soort verhalen, want elk beeld heeft zijn beperking. Gebruik verhalen met technologische oorsprong. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van apps. De succesvolle versie is voorgegaan door versies met bugs, en onderweg ontdekte je mogelijkheden die je niet had bedacht bij de eerste versie. Wissel af met verhalen met een oorsprong in de natuur. Denk dan aan beeldspraak over oogst. De eerste oogst is niet de grootste oogst. Het vraagt planten meerdere jaren van dieper wortelen om een sterke oogst te hebben. En de plant staat in een ecosysteem, is daarvan niet los te halen.
Wij gebruiken verhalen en perspectiefwisselingen in onze trainingen en lezingen. Verhalen maken de mens een uniek schepsel op deze aarde. In verhalen vinden we zingeving en verhalen vormen ons wereldbeeld. Doe jij mee met het soms trage, verhalende leven?