2f4e15441c80c1be96601a0660f9c0c1748f8244248b7470647c03d82fb4379773fea5fd

Menig werkgever wordt er wanhopig van; net weer een team versterkt met een paar nieuwe medewerkers. Een mooi onboarding programma of traineeship doorlopen. Uitgebreid gevraagd naar drijfveren en wensen… En dan kiest zo’n jonge gast toch na een halfjaar om te vertrekken. Hoe houd je ze aan boord? Het blijkt uitdagend de jonge generatie te binden en te boeien. 40% van generatie Z (geboren tussen 1995-2010) kiest om binnen een jaar naar een nieuwe werkgever te gaan. Ze bouwen heel bewust aan hun professionele toekomst. Wat zijn de grootste redenen van hun vertrek? 

 

1. Niet genoeg salaris

Uit onderzoek van Deloitte (2022) blijkt dat salaris de eerste reden is om te vertrekken bij een werkgever. We zien bij deze Generatie een sterk financieel bewustzijn. Hun ouders hebben veelal wel een crisis meegemaakt. Ze zien de Millennials die geen huizen kunnen kopen en realiseren zich goed: De toekomst is niet automatisch beter. Tegelijk zijn ze wel luxe en rijkdom gewend en is ook bij hen de financiële opvoeding thuis veelal achterwege gebleven.

 

2. Slechte werk/privé-balans en ontwikkelmogelijkheden

Ook werk/privé balans en ontwikkelmogelijkheden spelen een grote rol bij het wel of niet willen blijven. GenZ is een generatie waarbij alles op maat kon. Ze hebben de neiging om zichzelf sterk autonoom als individu te positioneren. En dat betekent ook dat werk-prive balans moet passen bij wat zij belangrijk vinden in het leven. 

 

TIP: Wil je meer weten over de belevingswereld van GenZers? Download dan gratis ons whitepaper. Daarin ontdek je hoe GenZ als generatie gevormd is, net als iedere andere generatie.

 

3. Waarden niet in overeenstemming

2 uit de 5 Millennials en GenZers vertrekken bij hun werkgever als de waarden van de werkgever niet overeenkomen met die van henzelf. Tegelijk blijkt uit onderzoek dat daar waar waarden wel in lijn zijn, ze meer dan 5 jaar blijven. We zien bij GenZ een generatie die heel bewust een eigen identiteit bouwen, een eigen brand zou je zelfs kunnen zeggen. Ze zoeken dan ook een werkgever passend bij dat ‘brand’. Het vraagt dus ook dat je als werkgever expliciet helder hebt wat jullie waarden zijn en dit niet alleen roept, maar hier ook naar handelt.  

 

Vragen voor je organisatie over het behouden van generatie Z

Deze 3 veel voorkomende redenen van vertrek geven gelijk kernpunten aan waarop je naar je eigen organisatie kan kijken: 

  • Wat voor salaris kunnen we bieden, maar ook: Hoe praten we over geld in onze organisatie? Er zijn organisaties die financieel onderwijs geven aan hun medewerkers. Dat is hartstikke aantrekkelijk voor een startende Young Professional die nog geen sterk financieel overzicht heeft.
  • Is er ruimte om je eigen werk en privé balans vorm te geven? Kan je werken vanuit vertrouwen? Hoe ga je met elkaar het gesprek aan over het leveren van resultaten en gezonde autonome beslissingsruimte?
  • Zijn onze waarden herkenbaar en geinstitutionaliseerd in onze organisatie? Verken je de match hierin al tijdens de sollicitatieprocedure?

 

Wil je actief aan de slag met je organisatie om GenZers te behouden? Door generatie Z beter te begrijpen, kun je effectiever samenwerken. Toch gaat het in de basis om een goede samenwerking tussen álle generaties. Dat maakt je bedrijf wendbaarder en toekomsbestendiger. Lees hier meer over ons ontwikkeltraject Generatiekracht. Met dit traject versterk je de verbinding met medewerkers van verschillende generaties. Voor minder uitstroom, meer commitment en een wendbaar, toekomstbestendig bedrijf.

 

 

 
2f4e15441c80c1be96601a0660f9c0c1748f8244248b7470647c03d82fb4379773fea5fd